FOGSZUVASODÁS

1. Mi a fogszuvasodás?

A fogszuvasodás a világ egyik legelterjedtebb fogászati problémája. Az elnevezés onnan ered, hogy régen azt gondolták, a fogakat egy fogszú támadja és betegíti meg.

A fogszuvasodás bár hatékonyan megelőzhető lenne, mégis sokaknak jelent fájdalmas problémát. Rossz étkezési, higiéniás szokásaink és genetikai tényezők hatására a fogzománc idővel elveszíti ásványi anyag tartalmát, fokozatosan elvékonyodik, meggyengül.

A szájban lévő baktériumok pedig savat termelnek, amellyel folyamatosan támadják a gyengülő fogzománcot és abban apró lyukakat hoznak létre. Ez a fogszuvasodás kezdeti szakasza. A teljes folyamat nem egyetlen kórokozó eredménye, hanem több dolog együttes eredménye.

A fogak kemény szöveteinek sérülését, roncsolódását nevezzük fogszuvasodásnak, ami szakszerű ellátás hiányában a felszínről fokozatosan terjed egyre beljebb a dentin és a fogbél felé. Az idő előre haladtával komoly fájdalmat és végső esetben a fog elvesztését is okozhatja. Azt is érdemes megjegyezni, hogy rendszeres szájápolás mellet is előfordulhat fogszuvasodás, hiszen a nyál összetételétől is függ a fogak épsége.

fogszuvasodás jelentése - BAHDental fogászat, Budapest, XI

2. Hogyan alakul ki a fogszuvasodás?

A nem megfelelő fogápolás és a helytelen táplálkozás következményeként egyre több baktérium telepszik meg a fogakon és a fogak között.

Ezek a baktériumok a szájüregben található szénhidrátokat (főleg cukrokat) kezdik el emészteni, és ezek melléktermékeként megnövekszik lepedék formájában a káros savak mennyisége, amelyek kikezdik a fogzománcot és átjutva azon fokozatosan hatolnak be a mélyebb rétegekbe is. Ez a folyamat kezelés nélkül a szövetek sérülését és elhalását okozza.

A fogszuvasodás első stádiumában a kalciumhiány miatt fehér pöttyök jelennek meg a fog felszínén. Ekkor még megfelelő kezeléssel és szájhigiéniával megállítható a káros folyamat.

A második stádium a zománckopás, amikor is a fogfelszín alatt megrepedezik a fogzománc is. Ebben a szakaszban már az ásványai anyagok pótlása sem képes visszafordítani a károsodást. Ilyenkor mindenképpen érdemes fogorvoshoz fordulni.

A fogszuvasodás harmadik fázisában a fogzománc alatti réteg, az úgynevezett dentin is károsodik, ami már komoly, éles fájdalommal járhat. Ekkor már lyukas fogról beszélünk és fogtömésre van szükség.

A negyedik stádiumban a fogbél (más néven pulpa) belső szerkezetét, az élő szöveteket is elérik a baktériumok, és ott fejtik ki pusztító hatásukat. Gennyes gócpontok alakulnak ki, amelyek roncsolják a fogbél véredényeit és idegeit is. Folyamatos fájdalomérzet alakul ki és legtöbbször már csak a gyökérkezelés nyújthat megoldást.

fogszuvasodás folyamata

Még ennél is lehet súlyosabb állapot, az üregképződés, ez a fogszuvasodás ötödik, és egyben az egyik legfájdalmasabb szakasza. A baktériumok okozta fertőzés eléri a foggyökér csúcsát és átterjedhet a hozzá kapcsolódó csontokra és az ínyre is. Előfordulhat, hogy ilyenkor már fogászati műtétre van szükség.

A hatodik, végső stádium a fogvesztés. Ha a fogszuvasodás nem volt kellően kezelve, akkor már csak a foghúzás jelenthet megoldást.

3. A legfontosabb károsító tényezők.

1. Lepedékképződés
A szájban jelenlévő baktériumok a szénhidrátok bontása közben savat és lepedékképző anyagot állítanak elő, amelyek a nehezen eltávolítható lepedékben tartósan károsítják a fogzománcot.

2. A táplálékban található szénhidrátok, savak.
A szénhidrátok táplálékként szolgálnak a baktériumoknak, a savak pedig önmagukban is oldják a fogzománcot. Fogaink legnagyobb ellenségei a cukrozott ételek és italok.

3. Szájban maradó ételmaradékok.
Minél több ideig maradnak a szájüregben ételmaradékok, annál nagyobb károsodást okoznak. A cukrozott élelmiszerek az elfogyasztásuk után még 20 percig kifejtik károsító hatásukat.

fogszuvasodás baktériumok és lepedék

Egy kis odafigyeléssel nagyon sokat tehetünk fogaink épségének megőrzéséért. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a rossz étkezési szokásaink és az elmulasztott fogászati vizsgálatok egyenes útként vezetnek a fogszuvasodáshoz.

fogszuvasodás okai BAHDental Fogászat, Budapest, XI. kerület

4. A fogszuvasodás tünetei

Leggyakrabban a fogkefével nehezen hozzáférhető részeken, az őrlőfogak barázdáiban, a fognyakaknál, és fogközökben jelenik meg.

Kezdetben csak fehér foltok jelentkeznek az ásványi anyagok kioldódása miatt.
Majd később megjelennek az apró, barnás foltok, amelyek már kezdenek lyukat képezni. Sokáig a fogszuvasodás nem jár fájdalommal, szinte észrevehetetlen a megjelenése. Az első tünetek a fogak hidegre és az édességre való érzékenysége lehet.

Szintén fontos intő jel a harapási fájdalom, a harapáskor jelentkező éles fájdalom azt jelzi, hogy a fogideg be van gyulladva.

A sok megtelepedett baktérium kellemetlen szájízt és rossz lehelletet okozhat.

A későbiekben viszont egyre nagyobb kellemetlenséggel és fájdalommal jár a folyamat, ha nem fordulunk időben fogorvoshoz.

fogszuvasodás fogfájdalom BAHDental Fogászat

5. Milyen kezelési módszerek léteznek?

Súlyosságtól függően a fogtöméstől a foghúzásig terjednek a kezelési módszerek. A lukas fogat a károsodásnál ki kell tisztítani és utána be kell tömni. A fogtöméseknél manapság már nem használnak amalgámot a kioldódó higany miatt. Helyette a polimerizált műanyagot alkalmazása terjedt el.

A modern eljárások közé tartoznak az inlay/onlay tömések. Ezek ragasztott fogtömések, amelyeket lenyomat alapján fogtechnikusok készítenek el nagy pontossággal. Az Inlay megoldást akkor használják a fogorvosok, amikor nem szükséges a teljes rágófelület befedése. A nagyobb területű szuvasodások esetén az Onlay megoldással már a teljes rágófelszín is befedhető porcelánnal vagy műanyag betéttel. Ez a ragasztás biztonságos, erős és esztétikus.

Nagyobb lyuk esetén gyökérkezelésre lehet szükség, amikor is a fogban található idegek elpusztítása a cél.

A legmodernebb kezelés fogszuvasodásra az ózonkezelés. Az erős oxidáns hatású gáz képes behatolni a fogszövetbe és ott az öszes káros baktériumot elpusztítani. A hagyományos beavatkozásokhoz képest ez egy sokkal fájdalommentesebb eljárás.
A beavatkozás után otthoni ásványi anyag pótlásra van szükség, aminek hatására a 6-12 héten belül a hasznos anyagok újra beépülnek a fogszövetbe.
Ha ezek az aljárások nem megoldhatóak, csak akkor jöhet szóba a foghúzás.

fogszuvasodás kezelése BAHDental fogászat

6. Hogyan előzhető meg a fogszuvasodás?

Legalább napi kétszeri fogmosással, fogselyem használatával, rendszeres fogászati szűrővizsgálattal, cukros ételek kerülésével megelőzhető a fogszuvasodás. Ajánlott még a hatékonyabban tisztító elektromos fogkefe és szájvizek használata is.

fogszuvasodás megelőzése

Banális dolognak tűnik, de érdemes kellő mennyiségű vizet is fogyasztani, hogy a szájüregben elegendő mennyiségű nyál tudjon termelődni, ami táplálja a fogzománcot és tisztítja a szájüreget.

Speciális megoldás a barázdazárás, amikor is a legnehezebben elérhető apró fogbarázdákat lehet tartósan megvédeni. A gyerekeknél is alkalmazható megelőző beavatkozás esetén az őrlőfogak rágófelszínén lévő barázdarendszert zárható le résmentesen, ezzel megakadályozva, hogy oda baktériumok, ételmaradékok juthassanak.
A barázdazáró anyagok nagy előnye a folyamatos fluorleadó képességük. A baktériumok nem tudnak szaporodni bizonyos koncentrációjú fluoros környezetben, így a beavatkozásnál és annak közvetlen közelében sem.
A barázdazárt fogakat javallott fél évente ellenőrizni. A barázdazárás nem számít véglegesnek: 3-4 év alatt kikophatnak, ez az anyagtól és a rágás minőségétől és erősségétől is függően. A beavatkozás fájdalmatlan!

Akinek olyan a nyál összetétele hogy hajlamos a fokozott lepedék képződésre, annak ajánlott a rendszeres fogkő eltávolítás. Fontos tényező még a megfelelő mennyiségű fluor bevitele.
A fluor támogatja az ásványianyag-tartalom beépülését, csökkenti a káros savak termelődését és gátolja a baktériumok szaporodását. A természetes fluor források, mint az ételek és az ivóvíz többnyire nem tartalmaznak elegendő mennyiséget a fogak és a csontozat egészségének megőrzésére. Ezért ajánlott a fluoridos fogkrémek hassználata. Ügyelni kell azonban arra is, hogy ne történjen túladagolás sem. A felnőttek részére ajánlott napi maximális mennyiség: 5mg.

fogszuvasodás fogorvosi vizsgálat

Táplálkozásunk nagy mértékben befolyásolja fogaink épségét. Kerüljük az édességet, különösen a cukrokat, a tapadós, ragadós finomságokat, mint például a gumicukor, vattacukor, pillecukor, karamella, stb… Ha mégis édességet fogyasztunk, akkor utána 20-30 perccel mossunk fogat! Szintén nagyon károsak fogaink szempontjából a szénsavas, cukros üdítőitalok, amelyek sajnálatos módon nagyon népszerűek a fiatalok körében. A fogyókúrázók is fokozottan ügyeljenek a szájhigiéniára, mert a sok nyers zöldség és gyümölcs a túlzott savtartalom miatt okozhat fogszuvasodást.

Sok vita forrása a rágózás kérdése – sokan elítélik – pedig a xilites, cukormentes rágógumi képes csökkenteni a szájban lévő savas kémhatást.

Források:
oral-b.hu, webbeteg.hu, hazipatika.com, medivoverdental.hu