Ismerős ugye? Sokan tudják: csúnya, csíp, fáj, ég, szúr, nehéz a beszéd, a nyelés, az evés, az ivás. Az Aphta görög szó és jelentése égni. Találó. Nem fertőző. Viszont kellemetlen és lassan gyógyul (kb 10-14-nap). Kellemetlen érzés, majd hólyagok, utána fekély, illetve seb lett a számban elmondású tünetekkel találkozunk, ami sajnos megállja a helyét. És még az afta rossz általános közérzettel, levertséggel, fejfájással is járhat, és néha kellemetlen szájszag kíséri. Átlagosan minden 10. embert érinti. Gyerekeknél sűrűn előfordul, és a 30-40-éves korosztálynál. Szerepe van a stressznek, a legyengült immunrendszernek, hormonháztartás megváltozásának, vashiánynak, folsav hiánynak, C, illetve B12 vitaminhiánynak, kevés alvásnak, stb. Kutatások szerint bakteriális és vírusfertőzések játszanak szerepet a kialakulásában.

Lehetetlen előre megjósolni, mikor bukkan fel. Az aftáknak három fajtája ismert. A kisebb fekélyek néhány nap vagy egy-két hét alatt gyógyulnak, a nagyobb afták gyógyulása ennél több időt vehet igénybe, néhány hónapról is szó lehet a teljes gyógyulásig. Nem szabad lemondani a kezelésről. Tudunk segíteni, és megszabadítjuk a kellemetlen, fájdalmas tünetektől. Többféle gyógymód van rá, kimondottan gyógyszer nincs. A próbálkozás, ha már kialakult az afta, nem célravezető. Az afta egy figyelmeztetés, hogy valami nincs rendben a szervezetünkben, ami lehet testi vagy mentális eredetű. Ha szeretnénk a minimálisra csökkenteni az afta megjelenését, minél előbb fel kell deríteni a valódi okokat. Ritkán keresnek fel minket aftás panaszokkal, inkább lemondják a fogászati kezelést, akkor jelentkeznek, amikor már súlyosan krónikussá válik az eset. A fájdalomcsillapítás az elsődleges, majd fertőtlenítjük a fertőzött hámréteget és kezeljük. Nagyon fontos feladat a tisztántartása, hogy nehogy felülfertőződjön. Elmondjuk a további javallatokat az otthoni kezelésre. Rendelkezünk olyan eszközökkel és egyre több készítménnyel, melyek elősegítik a gyógyulást.