Ezzel is tisztában kell lenni!

A chlamydia a leggyakoribb szexuális úton terjedő betegség, Európában évente 3 millió új beteget észlelnek. Magyarországon a lakosság 30 százalékának fertőzöttségéről beszélnek, de felmérés nincs, mert nem szűrik.

A betegség kórokozója a Chlamydia trachomatis, mely egy vírusszerűen viselkedő parazita. Négy ismert típusa van:

• Chlamydia psittaci, melyet a madarak terjesztenek;
  • Chlamydia trachomatis, mely váladékkal, testnedvekkel terjed;
  • Chlamydia pneumoniae, mely cseppfertőzéssel terjed;
  • Chlamydia pecorum, melyet szarvasmarhából, birkából, sertésből izoláltak.

A fogászatot a 2. típus érinti. Hogyan van jelen, hogyan terjed?

Főként szexuális úton, de lehetséges cseppfertőzéssel, vagy a tojáson lévő egyéb baktériumokkal is bevihető a szervezetbe. Az újszülöttek a fertőzött anyai szülőcsatornán áthaladva fertőződhetnek. A szervezetbe bekerülve véráram útján bárkinél okozhat húgyúti és nemi szervi fertőzöttséget. A tünetek, amelyek a szájban figyelhetők meg: garatfertőzés, amely fájdalommal és sárgás nyákos-gennyes váladékozással jár.

Nem győzöm kiemelni a megelőzést. Megfontoltság, tisztaság, magunk, családunk védelme, ellenőrző vizsgálatok. Kiemelve a mi területünket, a fogászatot, bármilyen kis eltéréssel, amely szokatlan, nem volt még a szájüregünkben, azonnal jelentkezzünk az orvosnál.

Nem kell megijedni, mert a szájüregi fertőzések bizonyos fajtái csak átmeneti jellegűek és beavatkozás nélkül is rendeződhetnek. De nem tudhatjuk, hogy a háttérben milyen probléma húzódik. Lehet valamilyen azonos szájtünetet okozó más betegség, ezért fontos egy hozzáértő vizsgálat, amely eligazítást nyújt akkor is, amikor a fertőzés gyorsan lezajlik ugyan, de ismétlődik.

A kezelés számára rendelkezésre áll hatékony fertőtlenítő hatású szer, de elengedhetetlen a tanácsadás. Minden kezelés alkalmával nem lehet elégszer elmondani mit, hogyan és milyen módon lehet használni, hogy azzal eredményt érjünk el!