Orális Szex – óvd a szájütegedet is!

Szexuális felvilágosultság ide vagy oda, megosztok egy pár tényt, amivel nem baj, ha tisztában vagyunk. Egyáltalán nem mindegy, hogy az ember kit és hol érint a szájával. Bizony fontos erre is odafigyelnünk szájüregünk védelme érdekében. A vizsgálatokra mindenképpen szükség van, ezért a legkisebb szájüregi panasszal azonnal keresse fel orvosát. Fontos,hogy a szájüregi problémát hozzáértő orvos lássa, kezelje. Itt fogorvosra, egy olyan rendelőre gondolok, ahol foglalkoznak ezzel a problémával, és szűrést is tartanak e területekre kiterjedően is.

Egy teljes körű, fogászati állapotfelmérés alkalmával pácienseink leggyakoribb kérdéseit idézve: ezt honnan látja, ezt a fogászaton miért nézik, hogy ez nem fog akkor fájni, tudják-e kezelni, van-e rá gyógyhatású készítmény. Igen, mi felkészülten várunk mindenkit a BahDentalban.

Az STD betegség a szájüreget is érinti! Hát ez mi? Nem is hallottunk róla!

Az STD angol nyelvű rövidítés (Sexually Transmitted Diseases) jelentése, szexuális úton terjedő betegségek. A WHO harminc szexuális úton terjedő kórokozót tart számon, naponta pedig egy millióan fertőződnek meg valamilyen nemi betegséggel világszerte.

Elijesztésképp összegyűjtöttem egy-két baktériumot, vírust és gombát, amelyektől szájon át sem vagyunk biztonságban, és akár egy életre szóló betegséget is elkaphatunk.

Egy kis felsorolás:

Vírusok: HIV fertőzés veszélye szájon keresztül nagyon kicsi, azonban annak valószínűségét kizárni nem lehet; a vírus nemcsak a vérben, nyálban, de a hüvelyváladékban és a spermában is megtalálható. A fertőzés veszélyét tovább növeli, ha valaki nem figyel a szájápolásra, a szájon belüli sebek (ínybetegség, seb, gyulladás, gombás megbetegedések) a vírus szaporodását segítik.

Herpesz vírus: (HSV-1, HSV-2) mindkét fajtája orális szex során is megkapható, átadható, és átterjedhet a test többi területére.

HPV (Human Papinoma Vírus, szerepe van a méhnyakrák kialakulásában) : Több mint száz típusát különbözteti meg az orvos tudomány, ezek egy része a bőrt, másik a nyálkahártyát támadja meg, utóbbiak közül mintegy hatvan típus felelős a száj (garat, gége, nyelőcső), a méhnyak, a hímvessző vagy a végbél megbetegedéséért.

Hepatitis A és B vírus: A vélemények megoszlanak, hogy szájon át fertőző-e, bár a nyálból is kimutatható a jelenléte, ha már a szervezetbe bekerült.

Baktériumok: Szifilisz: A klasszikus nemi betegséget nemcsak közösüléssel, de orális úton is egyszerű elkapni. A betegség lefolyása három szakaszra bontható, az első és második szakaszban még sikeresen gyógyítható a bakteriális megbetegedés, a beteg néha tünetmentes is, de végig fertőző, a harmadik szakaszban bár nem fertőző többé, de már nem gyógyítható.

Chlamydia trachomatis: Ez egy vírusszerűen viselkedő baktérium, amely a sejtekben szaporodik. Vaginális, anális és orális szex útján is terjed.

Tripper (gonorrhoea, kankó): Már a nyálkahártyák érintésével is fertőz, legtöbbször anális vagy vaginális úton terjed, de a szájon át is elkapható, a tünetek mindig ott jelentkeznek, amely területtel a baktérium találkozik. Ha a trippert nem kezelik, a vérárammal szétterjed, és komoly szövődményeket okozhat.

Gombák, férgek: Orális úton is elkaphatók a különféle gombás megbetegedések, amelyeket ha időben észreveszünk, gyógyítani lehet és kell. A Candida albicans a bőr, a nyálkahártya sérülésein szokott megtelepedni, gyakran a száj fertőzését okozza. Férgekkel szemben szintén nem védett az ember, ez sokszor a felelőtlenség számlájára írható.

A korai felismerés, a pontos diagnózis, a kezelés elkezdése, a száj higiéniájának fenntartása kiemelkedő fontosságú, mindezzel a helyi tünetek és a beteg életkörülményeinek jelentős javulása érhető el.