VITAMINOKKAL ÉS ÁSVÁNYI ANYAGOKKAL AZ ÉP FOGAKÉRT 1. rész

Az egészséges fogakhoz a rendszeres fogmosás és fogorvosi ellenőrzés mellett bizony a megfelelő vitamin és ásványi anyag pótlásnak is nagy jelentősége van.

1. A-vitamin: segíti a sebgyógyulást és növeli a nyálkahártyák védelmét, ami bizony fontos szempont egy fogínygyulladás esetében.

Egyetek tehát sok sárga zöldséget (pl. sárgarépa) és gyümölcsöt.

2. C-vitamin: talán már te is hallottál arról a betegségről, amit úgy hívnak, hogy skorbut. Ezt gyakorlatilag a C-vitamin hiánya okozza, eredménye a fogíny vérzése és a fogak kihullása. Ami még fontosabbá teszi: védelmet nyújt a parodontitiszt (fogágy-gyulladást) okozó baktériumok ellen.

Egyetek tehát sok friss gyümölcsöt és zöldséget (főleg epret, kivit, karfiolt, brokkolit, paprikát).

3. D-vitamin: köztudottan fontos a csontok és fogak fejlődésében (segíti a foszfor és kalcium beépülését), ám az is közismert, hogy napfény kell a termelődéséhez. Ahhoz, hogy kellő mennyiség termelődjön, napi 5-10 perc napon tartózkodás szükséges.

Ennek hiányában egyetek májat, tejterméket, tojást és halakat.

4. K-vitamin: a D-vitaminhoz hasonlóan szintén a csontképződésben van fontos szerepe, emellett fontos a véralvadás és a sebgyógyulás miatt is.

Egyetek elegendő zöld salátát és leveles zöldséget, húsokat és tejterméket.